بسم الله الرحمن الرحيم 

Sumber Ummu Al-Mukminiin ‘Aisyah RadhiyALLAHu ‘anha (r.a.) memberitakan Rasulullah S.A.W. pernah bersabda :

أبغض الرجال إلى الله الألد لخصم 

Ertinya :

“Orang yang paling dibenci ALLAH S.W.T. ialah orang yang degil menentang kebenaran lagi keras bertengkar menegakkan kepalsuan.”

[H.R. Al-Bukhari dan Muslim]

Pegajaran Hadis :

1. Islam menyuruh penganutnya berpegang kepada perkara yang benar (kebenaran=حق) dan tunduk kepadanya sekalipun dengan berbuat demikian akan menyusahkan mereka.

Ø Contohnya : Apabila sesebuah pemerintahan Negara tidak menegakkan hukum ALLAH seperti yang bertepatan dengan sumber ISLAM YANG BENAR iaitu AL-QURAN dan AS-SUNNAH, maka wajiblah kita menegakkan kebenaran itu dengan menyokong pemerintahan ISLAM sekalipun jika kita berbuat demikian kita akan dibunuh. Mengapa wajib?Ini kerana AGAMA ISLAM adalah satu-satunya agama yang hanya diredhai oleh ALLAH seperti firman ALLAH dalam surah Al-Maidah ayat 3, ”Pada hari ini (hari haji wida’) telah Aku (ALLAH) sempurnakan bagi kamu agama kamu (ISLAM) dan sudah Aku (ALLAH) cukupkan nikmat-Ku dan telah Aku (ALLAH) redha ISLAM menjadi agama kamu.” dan segala konsep atau sistem yang selain dari ISLAM adalah terbatal secara automatik kerana ianya tidak diredhai oleh ALLAH dan kerana kita adalah ORANG-ORANG ISLAM (muslim).

2. Islam membenci orang yang berpegang kepada perkara yang salah (kepalsuan=باطل) serta mempertahankannya bermati-matian sehingga sanggup mengatakan yang putih itu hitam dan yang hitam itu putih (seperti syaitan yang menampakkan perkara yang baik itu nampak buruk dan perkara yang buruk itu nampak baik kerana syaitan telah berjanji dengan ALLAh yang mereka akan menyesatkan anak-anak Adam A.S. .Dalilnya dalam surah ke-15 iaitu Al-Hijr ayat 39, “Iblis berkata , ‘wahai Tuhanku!Kerana Engkau (ALLAH) telah menjadikan daku (syaitan) sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini dan aku akan menyesatkan mereka semuanya.’ ”). Namun, dalam ayat ini ada pengecualian bagi mereka yang tidak dan tidak akan disesatkan oleh syaitan dan ianya akan ana ulas di dalam penulisan ana seterusnya.

Ø Contohnya : Apabila seseorang itu sudah mengetahui bahawa melaksanakan syariat ALLAH di muka bumi ini adalah WAJIB dan dia tidak melaksanakan atau tidak menyokong dalam menegakkan syariat ALLAH maka dia adalah orang yang paling dibenci ALLAH seperti bertepatan dengan hadis di atas. Adapun sesetengah manusia yang tidak mengetahui akan kebenarannya kerana kejahilannya, maka dia hendaklah mempelajarinya dari para ulama’ kerana para ulama’ jualah yang merupakan pakar dalam bidang AGAMA. Jika tidak mereka telah berdosa kerana menuntut ‘ilmu AGAMA itu adalah wajib seperti sabda Nabi S.A.W. , “Menuntut ‘Ilmu agama itu wajib ke atas setiap orang ISLAM.”[HR At-Tabarani :Sahih]. Tetapi ramai yang menolak ulama’ dan bukan sahaja menolak malah mencemuh para ulama’ sedangkan kita sudah mengetahui bahawa ISLAM telah mengangkat martabat ulama’ seperti dalam hadis Nabi S.A.W. bersabda , “ulama’ itu pewaris para nabi.”[HR Abu Dawud dan At-Tirmidzi : Sahih] serta ISLAM memartabatkan orang-orang yang ber‘ilmu. Seperti dalam surah AL-MUJAADALAH ayat 11, “ALLAH meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ‘ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat dan (ingatlah) ALLAH Maha Mendalam PengetahuanNYA tentang apa yang kamu lakukan.”.

3. ALLAH murka kepada orang yang berdegil di atas kepalsuan dan suka bertengkar kerana menegakkannya serta menyembunyikan kebenaran maka dia akan dijauhkan dari rahmat (pengasihan) ALLAH malah akan dikenakan seksaan sebabnya. Firman ALLAH dalam surah Al-Baqarah ayat 159, “Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan (yang jelas) dan petunjuk, setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam Al-Kitab (Taurat), mereka itu dilaknati ALLAH dan dilaknati (pula) oleh (semua) makhluk yang dapat melaknati mereka.”

و الله أعلم 

__________________________________________________________________________________

MERAH = Matan asal dari kitab “Pepatah Sabda Nabi S.A.W.” karangan ‘Abdullah Al-Qari Bin Haji     Salleh (‘A.Q.H.A.S).

PUTIH = © AL-ANKABUT.

© AL-ANKABUT 




Posted by Mujahid Islam Al-Bahruni Labels:

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. Thanks to Blogger Templates. blogger template by blog forum.