بسم الله الرحمن الرحيم

Ana mulakan penulisan ana dengan firman ALLAH S.W.T. di dalam AL-QURAN dalam surah Al-‘Asr (Masa) yang berkaitan dengan tajuk ana iaitu tentang MASA. Sebelum itu, ana ingin mendefinasikan tentang erti HAL-HAL YANG TIDAK BERMANFAAT. HAL-HAL YANG TIDAK BERMANFAAT ialah semua PERKARA SIA-SIA YANG MERUGIKAN MASA YANG TIDAK MEMBERIKAN MANFAAT LANGSUNG KEPADA DIRI, KELUARGA, MASYARAKAT DAN NEGARA.

قل الله تعلى في الكتب القران الكريم في سورة العصر من اية 1 إلى اية 3,                                                    
 
بسم الله الرحمن الرحيم

وَاٌلْعَصر [1]

إنَّ اٌلإِنسنَ لَفِى خُسرٍ [2]

إلَّا اٌلَذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ اٌلصَّلِحَتِ وَتَوَا صَواْ بِاٌلحَقِّ وَتَوَا صَواْ بِاٌلصَّبر [3]

Mafhumnya,

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

1.       Demi masa.

2.       Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.

3.       Kecuali orang-orang yang beriman dan melakukan amalan soleh dan nasihat-menasihati supaya (menjalankan) kebenaran dan nasihat-menasihati supaya sabar menghadapi kesulitan.

Keterangan Surah Al-‘Asr

Semua manusia itu dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman teguh dan ber’amal soleh, serta suka berwasiat (memberi nasihat) dengan kebenaran dan kesabaran. Adapun orang yang dikatakan soleh, ialah orang yang mengerjakan kewajipannya terhadap dirinya, seperti menjaga kesihatan, kepada keluarganya seperti menafkahinya, mendidiknya, kepada tetangga, negeri dan manusia umumnya iaitu dengan tolong-menolong dan beramah mesra dengan mereka. Begitu juga terhadap ALLAH seperti mengerjakan sembahyang, puasa dan sebagainya. Ringkasnya mengikut apa yang diperintahkan ALLAH dan menjauhi apa-apa yang dilarangNYA.

Maka, telah jelas di dalam Surah Al-‘Asr ayat 1 hingga ayat 3 bahawa semua manusia berada dalam kerugian kecuali :

1.       Orang-orang yang beriman (yang melakukan syari’at ALLAH S.W.T.).

2.       Orang-orang yang ber’amal soleh (serta ikhlas dalam amalannya).

3.       Orang-orang yang nasihat dan menasihati supaya menjalankan dan menegakkan kebenaran.

4.       Orang-orang yang nasihat-menasihati supaya sabar menghadapi ujian dan dugaan serta kesulitan dalam hidup ini.

Jadi, kepada siapa sahaja yang suka melakukan perkara yang sia-sia dan tidak bermanfaat langsung pada dirinya dan manusia sejagat, oleh itu, nasihat ana adalah tinggalkanlah perkara-perkara itu kerana  ia langsung tidak menguntungkan dan memberikan kebaikan kepada antum semua sehinggakan ALLAH  S.W.T. berfirman dengan menyoal kita semua di dalam Surah Al-An’aam ayat 32, mafhumnya, “Dan hanyalah kehidupan di dunia ini, permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan. Dan sesungguhnya kehidupan di akhirat itu lebih baik bagi orang-orang  yang bertakwa.Apakah kamu tidak memikirkan?”.

Dengan itu, marilah kita semua menjadi orang-orang yang bertaqwa kerana bertepatan dengan ayat 32 dalam Surah-Al-An’aam bahawa orang yang beruntung adalah orang yang bertaqwa. Dan orang yang rugi ialah semua manusia kecuali 4 orang yang disebut di dalam Surah Al-‘Asr ayat 2 hingga ayat 3.

Akhir kalam, INGATLAH ! setiap ORANG YANG BERTAQWA ialah ORANG YANG BERIMAN dan setiap orang yang beriman ialah ORANG ISLAM tetapi BUKAN setiap ORANG ISLAM adalah ORANG YANG BERIMAN DAN BERTAQWA. JADI, FIKIRKAN DAN FAHAMILAH PENULISAN ANA INI DENGAN KEFAHAMAN YANG SEBENAR-BENARNYA SERTA JANGAN CAMPUR ADUKKKAN KEBENARAN DAN KEBATILAN KERANA SESUNGGUHNYA KEDUA-DUA ITU ADALAH PERKARA-PERKARA YANG JELAS LAGI TERANG PERBEZAANNYA.

والله أعلم
_________________________________________________________________________

HIJAU =  Kitab Tafsir Al-Quranul Kariim 30 juz Prof.Dr.Hj.Mahmud Yunus.

PUTIH = © AL-ANKABUT

© AL-ANKABUT


Posted by Mujahid Islam Al-Bahruni Labels:

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. Thanks to Blogger Templates. blogger template by blog forum.